הנגבי על ילדי תימן: "צדק היסטורי בנושא השקיפות"

תשובתי החד משמעתית שהכל יפתח לעיונם של הציבור הרחב וגם דברים שנאלצנו להשחיר בפרוטוקלים, יחשפו ככל שהדברים נוגעים לילדי תימן. בסופו של דבר אם אתה רוצה, הכותרת היא 'צדק היסטורי בנושא השקיפות"
עמית דניאל 1 Comment on הנגבי על ילדי תימן: "צדק היסטורי בנושא השקיפות"

האם פרשיית ילדי תימן המהדהדת כבר שנים רבות תבוא לקיצה? שיחה מרתקת עם השר צחי הנגבי שהעביר היום החלטת ממשלה בנושא ועו"ד יוסי גמליאל שעוסק בנושא כבר שנים רבות

צחי הנגבי צילום: Marc Israel Sellem, POOL
תשובתי החד משמעתית שהכל יפתח לעיונם של הציבור הרחב וגם דברים שנאלצנו להשחיר בפרוטוקלים, יחשפו ככל שהדברים נוגעים לילדי תימן. בסופו של דבר אם אתה רוצה, הכותרת היא 'צדק היסטורי בנושא השקיפות"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כבר שנים רבות שפרשיית "ילדי תימן" מסעירה רבים וגורמת מעת לעת להעלאת הנושא לראש הכותרות אך נדמה כי בפעם האחרונה שהנושא הועלה לסדר היום הציבורי, האיש עליו הוטל תפקיד הטיפול בנושא, השר צחי הנגבי, החליט ללכת צעד נוסף בכל הקשור לחשיפת חלקים נרחבים בפרשה המטלטלת הזו. התחושה הזו, שאפיינה רבים המשקיעים את זמנם ומרצם, לא אכזבה ואכן הבוקר העלה השר צחי הנגבי הצעה להחלטת ממשלה לחשיפת פרוטוקולים ומסמכים הקשורים לפרשייה הזו. ההצעה אושרה ובתכנית "הפוך על הפוך" ביקש המגיש, הרב משה בן לולו, לשמוע את תגובתו של מי שפועל רבות בנושא עו"ד יוסי גמליאל יו"ר עמותת "אחים וקיימים" שאמר בשידור "אכן שאפו אדיר לשר צחי הנגבי. אמנם יש לנו כמה הסתייגויות. כל הנושא של האימוצים לא נחשף, ובעניין המסמכים שיחשפו לא ברור אם נדע מה קרה לילדים אולי נקרא ונהיה חשופים לעדויות מצמררות כמו למשל 'איך הגיעו אמריקאים ובחרו ילדים בבתי תינוקות' אז את זה נקרא וכולם ידעו אבל האם דרך המסמכים נדע מה קרה לילדים ואיפה הם, אנחנו בסימן שאלה גדול" אמר גמליאל.

לשיחה הצטרף השר צחי הנגבי שפתח ואמר "מדובר בפרשה טראומתית, עצובה וקשה וכלום לא יכול להעלים את הכאב והסבל של המשפחות. אני מאמין שראש הממשלה לא בכדי הטיל עלי את המלאכה הזו. אני ממוצא תימני, אמי היא ממוצא תימני. אני נחשפתי לסיפורם של רבים מהעדה התימנית שהסיפור תמיד היה על ילד שנמסר לבית תינוקות או בית חולים ולפתע נמסר להורים שהילד נפטר. לא אומרים מה הסיבה, לא נותנים תעודת פטירה, אין קבר, אין גופה, אין לוויה ואין כלום והסיפור הזה מלווה את כל המשפחות שטוענות שהדבר הזה אירע להם. לא רק לתימנים יש עדויות מהסוג הזה. יש עוד עדויות. שבעים אחוזים מהתלונות הגיעו מיוצאי תימן. כך הוסק בוועדת קדמי שטיפלה בזה ולא הוסבר מדוע יש חיסיון בעניין. כשקוראים עדויות של משפחות ועד כמה הדבר הזה היה נתקל בהתנשאות ובאטימות של גורמים בממשל ובממסד, זה דבר שזועק לשמים. אלו עדויות מצמררות" אמר.

"הממשלה אישרה את הצעתי" אך השר הנגבי מסביר שההחלטה לא מטפלת בעניין המהותי "היום הממשלה נתנה את החותם אבל זה רק בהקשר הארגוני. זה לא בהקשר המהותי. זה לא מחזיר אף ילד להוריו ולאחיו. האמונה שלנו שהשקיפות תהיה מוחלטת וכך ניתן יהיה להתעמק במסמכים שהם דרכם יהיה אפשר להעמיק בחומרים. התמונה המלאה תיחשף והמדינה תישא באחריות ותכיר בזה וזה לא משנה שעברו 70 שנה והיו מנהיגים אחרים. זה לא חשוב. חשוב שיש מחויבות של המדינה כלפי האנשים האלה צריך למצוא את הדרך שהפצע הכואב הזה, יגליד" אמר והוסיף "מה שאני אמרתי זו עמדה פרטית שלי כאדם שקורא חומרים. אני לא ועדת חקירה אין לי גורמים שאספו ראיות ויכולים להסיק מסקנות. הם חזרו וטענו שהם לא מצאו ראיות לחטיפה מאורגנת ולטענות על היעלמות ילדים הם תלו זאת בחוסר סדר בקום המדינה. אני תמיד טענתי שזה לא הגיוני שדווקא בעניין ילדי תימן זה קרה. זו העמדה הפרטית שלי. אני לא וועדת ערר על ועדות החקירה. אנחנו קיבלנו את המנדט לראות האם יש עוד סיבה מוצדקת להשאיר את החיסיון על המסמכים ותשובתי החד משמעתית שהכל יפתח לעיונם של הציבור הרחב וגם דברים שנאלצנו להשחיר בפרוטוקלים, יחשפו ככל שהדברים נוגעים לילדי תימן. בסופו של דבר אם אתה רוצה, הכותרת היא 'צדק היסטורי בנושא השקיפות'". סיים הנגבי

האזינו:

 



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    על צדק נדבר בסוף אם וכאשר נעשה צדק מהשורש ומבלי לטייח ולו במעט.נא לציין חטיפת ילדי תימן ולא מילים דומות.תתחיל לקרוא לתינוק בשמו.רוב הארכיונים שרפו הגנגסטרים של מפא"י כדוגמת מנטש הידוע.הם עשו לנו שואה .